تنگه‌دار نوشهر

تنگه‌دار نوشهر

هر گردشگری که به شمال ایران سفر کرده باشد از تنوع مناظر طبیعی و جاذبه‌های گردشگری این منطقه حیرت زده می‌شود . در واقع استان‌های گیلان و مازندران در حاشیه دریاچه خزر با داشتن آب و هوایی مرطوب پر است از جنگل‌های انبوه و سرسبز و و یا تنگه‌ها و دره‌های باشکوه و رودهای خروشان. یکی از این مناطق تنگه‌دار نوشهر است که به دلیل همجواری کوهستان و جنگل‌های سرسبز جاذبه‌ای محبوب برای گشت و گذار ، استراحت و تفریح به شمار می‌رود .

در واقع می‌توان گفت تنگه‌دار که به تنگه کرکرود هم شهرت دارد آمازونی کوچک در دل جنگل‌های خانیکان است . سالانه طبیعت دوستان زیادی برای تفریح و یا انجام ورزش‌هایی مانند صخره‌نوردی ، دره نوردی ، شنا و پیاده‌روی به این منطقه سفر میکنند . در ادامه در مجله گردشگری بلیط اینجا همراه باشید تا شما را با این دره زیبا و دیدنی در استان مازندران ایران بیشتر آشنا کنیم .

 

تنگه دار کجاست ؟

تنگه‌دار در استان مازندران از دیدنی‌های طبیعی شهر نوشهر میباشد . این تنگه در نزدیکی روستایی به نام کشکسرا در وسط جنگل‌های انبوه و در ارتفاعات این روستا قرار گرفته . به همین دلیل به آن تنگه کشکسرا ، خشکه سرا ، کوشکسرا و کشک سره هم می‌گویند .

برای رفتن به تنگه‌دار نوشهر اگر از سمت جاده چالوس به طرف مقصد حرکت کنید باید در دوراهی چالوس و نوشهر به سمت نوشهر رفته و وارد جاده کشکسرا شوید . سپس در دوراهی جاده خاکی بعد از کشکسرا به سمت راست حرکت کرده و تا پل رودخانه کرکو مسیرتان را ادامه دهید . اینجا همان جایی است که باید خودروهای خود را پارک کرده خود را برای یک پیاده‌روی لذت بخش در دل طبیعت آماده کنید .

یک مسیر دیگر که از سمت آمل و جاده هزار است به این صورت شما را به تنگه می‌رساند که بعد از رسیدن به نوشهر به جاده ساحلی ۲۲ سیاهکلرود وارد شوید و همین مسیر را به سمت بالا طی کنید . فاصله تنگه تا شهر نوشهر ۸ کیلومتر است .

 

معرفی تنگه دار نوشهر

همانطور که گفتیم تنگه‌دار نوشهر یکی از زیباترین مناطق تفریحی در استان مازندران است که به واقع همچون بهشتی روی زمین  جلوه‌گری می‌کند . داخل این تنگه رودخانه‌ای پر آب در جریان است که عمق آن در بخش‌های مختلف متفاوت است . گردشگران بخشی از مسیر خود را از داخل رودخانه حرکت کرده در آب پیاده‌روی می‌کنند . به علاوه وجود حوضچه‌هایی در مسیر تنگه‌دار با عمق مناسب امکان یک آبتنی و شنای لذت بخش را به شما می‌دهد . بگذریم از طبیعت زیبا و سرسبز اطراف با درختان انبوه و سر به فلک کشیده که روح هر بیننده‌ای را تازه می‌کند . علاوه بر همه این‌ها خود روستای کشکسرا که در نزدیکی تنگه وجود دارد یکی از جذاب‌ترین مکان‌هایی است که می‌توانید از آن بازدید کنید . بسیاری از ورزش دوستان در دیوارهای این تنگه به صخره‌نوردی و یا دره نوردی می‌پردازند.

 

جاهای دیدنی و تفریحات تنگ دار

وجود آب و هوای خنک و مطبوع حتی در فصل تابستان ، طبیعت بکر و سرسبز ، فاصله کم تنگه‌دار به شهرهای بزرگ مانند تهران ، امکان شنا ، رودخانه نوردی و دره‌نوردی در این منطقه ؛ همگی دست به دست هم داده اند تا سالانه گردشگران و طبیعت دوستان زیادی به بازدید از این طبیعت زیبای شمال کشورمان بروند . همانطور که گفتیم به خصوص جوانان به دلیل وجود تفریحات و ورزش‌هایی که در این تنگه برایشان فراهم است بسیار به این منطقه علاقمندند . در بازدید از این خطه افراد زیادی را خواهید دید که یا در حوضچه‌های عمیق تنگه شیرجه زده و شنا میکنند یا به صخره نوردی مشغولند . همچنین تماشای پوشش گیاهی انبوه منطقه که شامل خزه‌ها و سرخس‌ها می‌باشد از دیگر جاذبه‌های تنگه‌دار است .

 

دیدنی های اطراف تنگه دار

گردشگران می‌توانند در بازدید از تنگه‌دار نوشهر با یک تیر چند نشان زده و از جاذبه‌های دیدنی و تفریحی اطراف آن نیز لذت ببرند . تعداد این جاذبه‌ها در اطراف شهر نوشهر کم نیست و می‌توانند یک سفر جذاب و به یاد ماندنی چند روزه را رقم بزنند . در ادامه به معرفی تعدادی از این جاهای دیدنی می‌پردازیم .

جنگل تنگه‌دار نوشهر

قدم زدن و نفس کشیدن در دل طبیعت یکی از لذت بخش‌ترین تجربه‌هایی است که هر گردشگری به قصد آن سفرش را آغاز میکند . جنگل تنگه‌دار نیز مکانی مناسب برای پیک نیک ، استراحت و بهره بردن از سکوت و آرامش طبیعت است .

روستای کوشکسرا

یکی دیگر از دیدنی‌هایی که می‌توانید در سفرتان به تنگه‌دار نوشهر از آن بازدید کنید روستایی است که در نزدیکی این دره قرار دارد . با رفتن به این روستا علاوه بر تماشای فرهنگ و زندگی مردم محلی و روستایی می‌توانید از دو امامزاده موجود و همچنین موزه مردم شناسی آن نیز بازدید کنید .

دریاچه ممرز

در ۵۲ کیلومتری تنگه‌دار نوشهر دریاچه‌ای وجود دارد که به آن دریاچه ارواح یا ممرز می‌گویند . اینجا یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی و دیدنی نوشهر است که گردشگران زیادی به تماشای آن می‌روند .

جنگل سیسنگان

این جنگل معروف و دیدنی در ۳۷ کیلومتری تنگه‌دار نوشهر قرار گرفته . در سیسنگان امکانات مناسبی برای گردشگران از جمله وسایل بازی کودکان ، نمازخانه ،پارکینگ، سرویس بهداشتی ،آلاچیق و … فراهم شده تا بتوانند به راحتی از طبیعت زیبای آن لذت ببرند .

نکات لازم و لوازم مورد نیاز برای سفر به تنگ دار

در بازدید از تنگه‌دار نوشهر لازم است یک سری تجهیزات و امکانات لازم مانند لباس‌های مناسب ، کفش خصوص پیاده‌روی ، طناب ، جلیقه نجات و سایر تجهیزات ضروری را به همراه داشته باشید . همچنین به دلیل موقعیت این منطقه بهتر است به صورت گروهی و با تور و با هدایت یک راهنمای محلی یا تورلیدر حرفه‌ای سفرتان را آغاز کنید . در این سفر بهتر است کودکان یا افراد سالخورده همراهتان نباشند چرا که یک جاهایی لازم است در رودخانه شنا کنید یا به صخره‌نوردی بپردازید .اگر قصد خوابیدن و کمپ زدن در جنگل را دارید، باید چادر، کیسه‌خواب، پتو، بالش، چراغ‌قوه، فندک، و غذای خشک همراه خود ببرید .

 

بهترین زمان سفر به تنگ دار

در فصل‌های پاییز و زمستان این منطقه تقریباً هر روز بارانی یا برفی است . حتی اوایل بهار هم بارندگی در تنگه‌دار بسیار زیاد است و سطح آب بالا رفته و تنگه نوردی را خطرناک می‌کند . بنابراین بهترین زمان برای سفر به تنگه‌دار نوشهر اواخر بهار و اوایل تابستان است . در این بازه زمانی طبیعت منطقه در اوج زیبایی و سرسبزی و جلوه‌گری خود قرار می‌گیرد . همچنین دمای هوا در تابستان شرایط مناسبی برای شنا و آبتنی در حوضچه‌های تنگه فراهم می‌کند .

 

مطالبی خواندنی در مورد استان مازندران در مجله گردشگری بلیط اینجا :

جاهای دیدنی مازندران در ۱۴۰۱ | شمال گردی

جاهای گردشگری پاییزی استان مازندران

دریاچه فراخین مازندران

دریاچه لفور یا سد البرز مازندران

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها